Viimati uuendatud: 22. september 2022

Rahapesuvastaste meetmete poliitika

Dream Finance OÜ („CoinsPaid“/„Ettevõte“) ei luba rahapesu, terrorismi rahastamist ega muid ebaseaduslikke tegevusi ja on pühendunud rakendama eeskirju, toiminguid ja kontrolle, mis on loodud parimate valdkonna tavade ning Eestis ja mujal maailmas kehtestatud tõhusaimate rahapesuvastaste standardite kohaselt. Eeskirju kohaldatakse eranditult kõigile ettevõtte töötajatele, juhatuse liikmetele, palgalistele ja lepingulistele töötajatele ning konsultantidele.

Selle dokumendi eesmärk on anda ettevõtte partneritele, klientidele, tarnijatele, lepingulistele ja palgalistele töötajatele, reguleerivatele ja õiguskaitseasutustele ja teistele asjaomastele sidusrühmadele kõrgetasemeline ülevaade ettevõtte rahapesu ja terrorismi rahastamise vastase võitluse eeskirjade täitmise korra elementidest ja toimingutest. Dokumenti ei saa ühelgi juhul käsitleda kui ettevõtte rakendatud rahapesu, terrorismi rahastamise ja teiste ebaseaduslike tegevuste vormidega võitlemise eeskirjade, toimingute ja kontrollide kogumit.

Käesolev dokument ja sellega seonduvad eeskirjad, protsessid ja toimingud on koostatud kooskõlas järgmiste õigusaktide sätete, nõuete ja soovitustega:

  1. Eesti rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seadus;
  2. rahvusvaheliste sanktsioonide seadus (selle ajakohasel muudetud kujul);
  3. ja rahapesuvastase töökonna juhised riskipõhise lähenemise kohta virtuaalvaradele ja virtuaalvarade teenusepakkujatele.

Ettevõte tegutseb Eesti Vabariigis kehtivate seaduste kohaselt. Eesti on üks maailma riikidest, kus kehtestati 2020. aastal rahapesuvastase võitluse (AML) ja terrorismi rahastamise vastu võitlemise (CTF) nõudeid käsitlev laiaulatuslik õigusraamistik ettevõtetele, mis vahetavad virtuaalvaluutat usaldusraha vastu ja hoiustavad virtuaalvaluutat. Seetõttu peab iga Eesti territooriumi kaudu või Eesti territooriumil nimetatud teenuseid osutav üksus taotlema Eesti Rahapesu Andmebüroo luba.

Reguleeritud ettevõttena on CoinsPaid kohustatud järgima rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seadust ja rahvusvaheliste sanktsioonide seadust, milles nõutakse, et CoinsPaid tuvastaks ja kontrolliks oma klientide isikusamasust, teostaks pidevat järelevalvet nende tegevuse üle, sealhulgas tehingute jälgimist, säilitaks klientide tegevuse ajalugu ja sellega seotud dokumente vähemalt viis aastat ning teataks teatud tehingutest ametiasutustele.

Ettevõte mõistab rahapesu all järgmisi tegevusi:

  1. vara muundamine või üleandmine, teades, et vara on saadud kriminaalkorras karistatava teo või sellises tegevuses osalemise otsese tulemusena, eesmärgiga varjata vara ebaseaduslikku päritolu või abistada mis tahes isikut, kes on seotud selle tegevuse toimepanemisega, et vältida selle isiku tegevuse õiguslikke tagajärgi;
  2. vara tegeliku olemuse, päritolu, asukoha, võõrandamise, liikumise, sellega seotud õiguste või omandiõiguse varjamine, teades, et vara on saadud kriminaalkorras karistatava teo või sellises tegevuses osalemise otsese tulemusena;
  3. vara omandamine, valdamine või kasutamine, teades vara kättesaamise ajal, et see on saadud kriminaalkorras karistatava teo või sellises tegevuses osalemise otsese tulemusena;
  4. punktides 1, 2 ja 3 nimetatud tegevustes osalemine, nende toimepanemisega seotus, toimepanemise katsed ja toimepanemisele kaasaaitamine, selle käigus abistamine ja nõustamine.

Terrorismi rahastamise puhul toetatakse terroristliku tegevust rahaliselt. Õiguslikust vaatepunktist tähendab see raha eraldamist või kogumist mis tahes viisil, otse või kaudselt, eesmärgiga seda kasutada või teades, et seda kasutatakse täielikult või osaliselt selleks, et panna toime õigusrikkumine nõukogu raamotsuse 2002/475/JSK artiklite 1–4 tähenduses. Terroristliku tegevuse peamine eesmärk on hirmutada elanikkonda või sundida valitsust midagi tegema. Seda tehakse inimeste tahtliku tapmise, neile tõsiselt viga tegemise või nende ohtu seadmise või neile olulise varalise kahju tekitamise kaudu, mis võib inimesi tõsiselt kahjustada, või oluliste teenuste, rajatiste või süsteemide tegevust tõsiselt häirimise või selle katkestamise kaudu.

 

Riskipõhine lähenemine ja riskihindamine

CoinsPaid järgib riskipõhist hoolsuskohustust ning kogub teavet ja dokumente iga potentsiaalse kliendi kohta, et hinnata temaga seotud riskiprofiili. Ettevõtte töötajad on kõigi klientide üldise iseloomu ja olemuse kindlaksmääramisel hoolikad, järgivad hoolsuskohustust ja kasutavad objektiivset otsustusvõimet. CoinsPaid teeb äritegevust kõrgeimate eetiliste standardite kohaselt ega astu ärisuhetesse üksikisikute või juriidiliste isikutega, kes võivad kahjustada ettevõtte mainet ja ohustada virtuaalvaluuta sektorit.

Ettevõte koostab oma tegevusega seotud rahapesu ja terrorismi rahastamise riskide tuvastamiseks, hindamiseks ja analüüsimiseks riskihinnangu, võttes arvesse järgmisi kategooriaid:

  1. kliendirisk;
  2. geograafiline risk;
  3. tooterisk; ja
  4. tarnekanali risk.

Pärast riski tuvastamist ja konkreetsele kliendile omistamist tuleks, olenevalt riskiastmest, seda kliendi ja tema tegevuse kohta edasise teabe saamisel regulaarselt üle vaadata.

 

Vastavuskontrolli spetsialist

Ettevõtte juhatus määrab vastavuskontrolli spetsialisti, kes tegutseb Rahapesu Andmebüroo kontaktisikuna ning täidab ettevõtte rahapesuvastase võitluse (AML) ja terrorismi rahastamise vastu võitlemise (CTF) korra ülesandeid ja kohustusi. Vastavuskontrolli spetsialist annab aru otse juhatusele ning tal on pädevus, vahendid ja juurdepääs asjakohasele teabele ettevõtte kõigis struktuuriüksustes.

Vastavuskontrolli spetsialistiks võib nimetada ainult isiku, kellel on allpool loetletud ülesannete täitmiseks vajalik haridus, kutsesobivus, võimed, isikuomadused, kogemused ja laitmatu maine. Vastavuskontrolli spetsialisti ametisse määramine kooskõlastatakse Rahapesu Andmebürooga.

Vastavuskontrolli spetsialisti tööülesannete hulka kuuluvad muu hulgas järgmised:

  1. ettevõtte tegevuses ilmnenud ebatavalistele tehingutele või rahapesu või terrorismi rahastamise kahtlusega tehingutele või asjaoludele viitava teabe kogumise ja analüüsi korraldamine;
  2. rahapesu või terrorismi rahastamise kahtluse korral Rahapesu Andmebüroo teavitamine;
  3. regulaarne kirjalike avalduste esitamine ettevõtte juhatusele seadusest tulenevate nõuete täitmise kohta;
  4. muude seaduse nõuete täitmisega seotud ülesannete ja kohustuste täitmine.

 

Kodukord ja sisekontrollieeskirjad

Ettevõte on välja töötanud kodukorra, mis võimaldab vastavalt ettevõtte ülalkirjeldatud riskipõhisele lähenemisele teostatud riskihindamise käigus tuvastatud rahapesu ja terrorismi rahastamisega seotud riske tõhusalt maandada ja juhtida, ning rakendab seda.

Ettevõtte iga töötaja peaks rangelt järgima siin sätestatud kodukorda.

Töökord koosneb järgmistest punktidest:

  1. kliendi suhtes hoolsuskohustuse rakendamise kord, sealhulgas lihtsustatud ja tugevdatud hoolsusmeetmete kohaldamise kord;
  2. kliendi ja tema tegevusega seotud riskide tuvastamise ja juhtimise ning kliendi riskiprofiili kindlaksmääramise mudel;
  3. metoodika ja tegutsemisjuhised olukorras, kus ettevõttel on rahapesu ja terrorismi rahastamise kahtlus või esineb ebatavaline tehing või asjaolu, samuti teatamiskohustuse täitmise juhised;
  4. andmete säilitamise ja andmete kättesaadavaks tegemise kord;
  5. juhised, kuidas tõhusalt tuvastada, kas tegemist on riikliku taustaga isikuga või kohaliku riikliku taustaga isikuga, kelle suhtes kehtivad rahvusvahelised sanktsioonid.

Ettevõte rakendab järgmisi hoolsusmeetmeid:

  1. kliendi isikusamasuse tuvastamine ja esitatud teabe kontrollimine usaldusväärsest ja sõltumatust allikast saadud teabe põhjal, sealhulgas elektroonilise isikusamasuse tuvastamise vahendite ja elektrooniliste tehingute usaldusteenuste kasutamine;
  2. tegeliku tulusaaja tuvastamine ja (tema isikusamasuse kontrollimiseks) selliste meetmete rakendamine, mis võimaldavad ettevõttel veenduda, et teab, kes on tegelik tulusaaja, ning mõistab kliendi omandi- ja kontrollistruktuuri;
  3. ärisuhete mõistmine ja vajaduse korral nende kohta teabe kogumine;
  4. teabe kogumine selle kohta, kas isik on riikliku taustaga isik, tema pereliige või teadaolevalt lähedane isik;
  5. ärisuhte jälgimine.

 

Lihtsustatud hoolsuskohustus

Kui käesoleva kodukorra alusel tehtud riskihinnangus tuvastatakse, et vastava majandus- või kutsetegevuse, valdkonna või asjaolude puhul on rahapesu või terrorismi rahastamise oht tavapärasest madalam, võib ettevõte rakendada lihtsustatud hoolsuskohustuse meetmeid.

Enne lihtsustatud hoolsuskohustuse meetmete rakendamist kliendi suhtes teeb ettevõtte töötaja kindlaks, et ärisuhe, tehing või toiming on madalama riskiga ning ettevõte omistab tehingule, toimingule või kliendile madalama riskiastme.

Lihtsustatud hoolsuskohustuse meetmete rakendamine on lubatud ulatuses, milles ettevõte tagab tehingute, toimingute ja ärisuhete piisava jälgimise, et oleks võimalik tuvastada ebatavalisi tehinguid ja teavitada kahtlastest tehingutest vastavalt käesolevale kodukorrale.

 

Tugevdatud hoolsusmeetmed

Ettevõte rakendab tugevdatud hoolsusmeetmeid, et tavapärasest suuremat rahapesu ja terrorismi rahastamise riski piisavalt juhtida ja maandada.

Tugevdatud hoolsusmeetmeid rakendatakse alati siis, kui:

  1. isiku isikusamasuse tuvastamisel või esitatud andmete kontrollimisel tekib kahtlus esitatud andmete õigsuse, dokumentide autentsuse või tegeliku tulusaaja isiku suhtes;
  2. klient on riikliku taustaga isik, välja arvatud kohalik riikliku taustaga isik, tema pereliige või lähikondlane;
  3. klient on pärit kõrge riskiga kolmandast riigist või tema elu- või asukoht on kõrge riskiga kolmandas riigis;
  4. klient on pärit sellisest riigist või territooriumilt, mis usaldusväärsete allikate, nagu vastastikused hinnangud, aruanded või avaldatud järelaruanded, kohaselt ei ole kehtestanud tõhusaid rahapesu ja terrorismi rahastamise vastase võitluse süsteeme, mis on kooskõlas rahapesuvastase töökonna soovitustega, või mida peetakse madala maksumääraga territooriumiks.

Ettevõte rakendab tugevdatud hoolsusmeetmeid ka siis, kui käesolevate eeskirjade alusel koostatud riskihinnangus tuvastatakse, et majandus- või kutsetegevuse, valdkonna või tegurite puhul on rahapesu või terrorismi rahastamise risk tavapärasest suurem.

 

Riikliku taustaga isikute määratlus ja taustauuring

Riikliku taustaga isikud (samuti nende perekonnad ja isikud, kes on, nagu allpool kirjeldatud, teadaolevalt lähedased kaastöötajad) peavad olema aruandvate üksuste tugevdatud kontrolli all. Seda seetõttu, et rahapesuvastase töökonna välja antud rahvusvahelistes standardites tunnistatakse, et riikliku taustaga isik võib oma avalikku ametikohta kuritarvitada isikliku kasu saamiseks ning võib kasutada finantssüsteemi sellisest ametiseisundi kuritarvitamisest saadud tulu pesemiseks.

Riikliku taustaga isik on füüsiline isik, kes täidab või on täitnud avaliku võimu olulisi ülesandeid, sealhulgas olles:

  1. riigipea;
  2. valitsusjuht;
  3. minister ja ase- või abiminister;
  4. parlamendi või muu sarnase seadusandliku organi liige;
  5. erakonna juhtorgani liige;
  6. kõrgeima kohtu liige;
  7. kontrollikoja või keskpanga juhatuse liige;
  8. suursaadik, asjur ja kaitsejõudude kõrgem ohvitser;
  9. riigile kuuluva ettevõtte haldus-, juhtimis- või järelevalveorgani liige;
  10. rahvusvahelise organisatsiooni direktor, asedirektor ja juhatuse liige või samaväärne isik;

Riikliku taustaga isikute hulka ei kuulu kesk- või alamastme ametnikud.

Riikliku taustaga isiku pereliige on riikliku taustaga isiku või kohaliku riikliku taustaga isiku abikaasa või abikaasaga samaväärseks peetav isik, riikliku taustaga isiku või kohaliku riikliku taustaga isiku laps ja lapse abikaasa või abikaasaga samaväärseks peetav isik ning riikliku taustaga isiku või kohaliku riikliku taustaga isiku vanem.

Riikliku taustaga isiku lähedaseks kaastöötajaks peetav isik on füüsiline isik, kelle kohta on teada, et ta on juriidilise isiku või õigusliku üksuse tegelik kasusaaja või ühine omanik koos riikliku taustaga isiku või kohaliku riikliku taustaga isikuga või tal on lähedased ärisuhted riikliku taustaga isiku või kohaliku riikliku taustaga isikuga, ning füüsiline isik, kes on sellise juriidilise isiku või õigusliku üksuse ainus kasusaav omanik, mis on teadaolevalt tegelikult asutatud riikliku taustaga isiku või kohaliku riikliku taustaga isiku kasuks.

 

Sanktsioonide taustauuring

Tegelemine isikutega, kelle suhtes on kehtestatud rahvusvahelised sanktsioonid, kujutab endast suurt ohtu ettevõttele, selle juhtidele, ametnikele ja omanikele.

Ettevõte teostab oma klientide suhtes sanktsioonide taustauuringut samade vastavuseeskirjade alusel nagu riikliku taustaga isikute taustauuringu puhul.

Ettevõte teeb taustakontrolli vähemalt järgmiste sanktsioonide loetelude suhtes:

  1. ÜRO sanktsioonid;
  2. ELi sanktsioonid;
  3. Ühendkuningriigi finantssanktsioonide rakendamise büroo (OFSI-UK) hallatavad sanktsioonid;
  4. USA rahandusministeeriumi välisvarade kontrolli ameti (OFAC-US) hallatavad sanktsioonid;
  5. rahvusvahelise sanktsiooni seaduse alusel kehtestatud sanktsioonid.

Kõik sanktsioonide olemasolu kinnitavad vasted edastatakse edasiste meetmete võtmiseks ja töötlemiseks vastavuskontrolli spetsialistile.

 

Kahtlase tegevuse jälgimine ja sellest teavitamine

Kui ettevõte tuvastab tegevuse või faktilised asjaolud, mille tunnused viitavad kriminaaltulu kasutamisele või terrorismi rahastamisele või muule kuriteole või selle toimepaneku katsele või teole, mille puhul ettevõte kahtlustab või teab, et tegemist on rahapesu või terrorismi rahastamisega või muu kuriteo toimepanemisega, peab ettevõtte vastavuskontrolli spetsialist sellest viivitamata, kuid mitte hiljem kui kahe tööpäeva jooksul pärast tegevuse või faktiliste asjaolude tuvastamist või kahtluse tekkimist, Rahapesu Andmebüroole teatama.

Ettevõttel ja kõigil selle töötajatel, ametnikel ja juhtidel on keelatud teavitada isikut, tema tegelikku kasusaajat, esindajat või kolmandat isikut tema kohta Rahapesu Andmebüroole esitatud teavitusest, sellise teavituse esitamise kavatsusest, samuti kriminaalmenetluse algatamisest.

 

Andmete säilitamine

Ettevõte peab säilitama klientide isikusamasuse tuvastamiseks ja kontrollimiseks kasutatud dokumente ja teavet vähemalt viis aastat pärast ärisuhte lõppemist.

Ettevõte rakendab käesolevates eeskirjades kehtestatud kohustustest tulenevate nõuete kohaldamisel vajalikke isikuandmete kaitse eeskirju.

Ettevõttel on lubatud käesolevate eeskirjade rakendamisel kogutud isikuandmeid töödelda ainult rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise eesmärgil ning andmeid ei tohi täiendavalt töödelda eesmärgile mittevastaval viisil, näiteks turunduslikel eesmärkidel.

 

Koolitamine

Vastavuskontrolli spetsialist tagab, et ettevõtte töötajad on täielikult teadlikud oma rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise korraga seotud õiguslikest kohustustest, võttes kasutusele töötajate tervikliku haridus- ja koolitusprogrammi.

Pakutava koolituse ajastus ja sisu määratakse kindlaks vastavalt ettevõtte vajadustele. Koolituste sagedus võib varieeruda sõltuvalt õiguslike ja/või regulatiivsete nõuete muutmisest, töötajate kohustustest ja muudest ärimudeli muudatustest. Koolitusprogrammi eesmärk on harida ettevõtte töötajaid seoses viimaste arengutega rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise vallas, sealhulgas selleks kasutatavate praktiliste meetodite ja suundumuste osas.

 

Koostöö ja teabevahetus

Ettevõte teeb koostööd järelevalve- ja õiguskaitseasutustega rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamisel, edastades seeläbi ettevõttele kättesaadavat teavet ja vastates päringutele mõistliku aja jooksul, järgides õigusaktidest tulenevaid kohustusi ja piiranguid. Asjakohaste taotluste korral võtke meiega ühendust aadressil [email protected]. Pange tähele, et kui esindate õiguskaitseasutust väljaspool Euroopa Liitu, võidakse kohaldada vastastikuse õigusabi lepingu (MLAT) kohast menetlust.